Friday, June 26, 2009

Gerhana Hidup


Hari semakin tua, matahari menghilang depan mataku,
ku rasakan hidupku ini dipenuhi gerhana,
sepanjang meniti alunan hidup aku sesat,

alangkah manis jika hanya satu mimpi,
dalam kegelapan aku mengeluh sepi.


Hatiku amat pilu,
takdir yang berlalu bagaikan sembilu merentas tangkai jantungku,
aku tidak terdaya melawan,

Keletihan menguasai dan mengigit setiap urat saraf.


Mengapa penderitaan ini tidak berakhir?
Hanya tangisan teman duka lara,

Seandainya hidup bagai bunga mekar penuh keabadian,
aku akan mengejar kesuburan itu,
sayangnya usaha mencapai keabadian itu igaun dan sia sia belaka,

kesepian terus bermaharajalela...


Dalam kebodohan aku mencuba menegakkan benang yang basah,
kenangan yang manis dan pa
hit dari sejarah silam kini melemaskan nafasku,
nadiku semakin lemah,
kekesalan, penghinaan, keperitan sebak di dadaku.


Apakah itu pengorbanan?
Apakah itu erti kasih sayang dan cinta sejati?
Apakah maksud harapan?
semuanya bagai boneka, satu gurauan dalam hidupku.


Kelaziman kenangan silau mengekoriku,
menghantui sanubariku,

aku terperangkap dalam sangkar penderaan minda sendiri,
dari waktu ke waktu aku mencuba melarikan diri,
Akhirnya aku kalah, akan aku lepaskan semua.


Beritahu aku, nasihatilah aku,
Apakah itu rahsia kebahagian?
Mengapa ada yang memilikinya dan membiarkannya hilang dari gengaman?

keinginan mengetahui dan menyentuh rahsia itu kua
t menerjah fikiranku,
Di luar sana, aku masih bermimpi,
dan hujan masih menggila..




No comments:

Post a Comment